fredag, juli 17, 2009

Gårdagen!

Vi har längtat jag och T. Efter dagen då vi skulle få gå och se Harry Potter på bio. I går var det dax. När klockan började närma sig 14.00 ville jag bara hem från jobbet. Kände mig lite stressad då jag skulle hem och laga mat och allt innan filmen.

14.10 gick jag ner till bilen i garaget och skulle köra tillbaka till kontoret för att "stänga ner mig". Sätter i nyckeln och vrider om men bilen vägrar att starta. Detta är inget konstigt då vår skrutti bang bang har hållt på så i ca 2 år.
Vred tillbaka nyckeln och testade igen. Fortfarande ingenting. Lägger bilen i friläge och släpper upp handbromsen så bilen rullar lite. Detta brukar hjälpa.... men inte den här gången. Nu börjar jag få lite lätt panik för såhär brukar den inte göra.

Ringer svärmor för att höra var hon är. Hon är hos en kund och kan inte komma ifrån. Annars kunde jag ju ha åkt med henne hem.
Ringer till svärfar, men han är på väg åt helt andra hållet :(

Ringer då maken som är och städar bilen. I ursinne berättar jag om bilfan som vägrar starta och att han minsann får komma och hämta mig för här tänker jag inte stå.

När klockan är 14.38 enligt bilen så kommer maken tillsammans med O och L. Först tänker vi bogsera bilen hem då jag måste ha parkeringsplatsen dagen efter (alltså i dag) också. Då kommer vi på att vi inte äger någon bogseringslina. SMART!!

Efter många om och men där vi dividerade om vi skulle köra hem ändå och låta bilen stå så kommer jag på att vi har OKQ8 Back Up -försäkring. Givetvis har vi inte detta nummer inlagt i telefonen så vi ringer nummerupplysningen. De kan inte hitta något nummer till dem så vi ber att få bli kopplade till viklet jäkla OKQ8 som helst för de vet säkert vart man ska ringa.

Efter mycket kopplande fram och tillbaka så hamnar vi i alla fall hos rätt person och de ska ringa en bärgare som i sin tur ska ringa upp oss direkt så de kan få vår possition. Efter 40 minuter har de ännu inte ringt tillbaka och vi får återigen ringa nummerupplysningen. För givetvis kommer vi inte på att vi kunde googla upp svaret själva. (Som vi förövrigt gjorde hemma sedan, för att se hur svårt det var att hitta nummret till OKQ8-backup. Det kom upp som nr tre så hon på nummerupplysningen kan ju inte ha tagit hjälp av google i alla fall.
(IQ-Fiskmås))

Denna gången kopplar de oss till Folksam som tydligen har OKQ8's försäkring.
Där har de inte ens fått in vår anmälan. Vafan!?
Där får vi i alla fall ett nummer till bärgaren för tydligen ringer inte de ut bärgaren utan det får man göra själv. Som förövrigt också visar sig vara helt fel.

Tiden går och jag börjar känna mig en aning stressad. Jag skulle ju laga mat och sedan köra till stan igen senast kl 17.00.

Kl 15.48 Har bärgaren fortfarande inte kommit och jag lämnar då maken i stan och kör hem med O & L. Maken får själv vänta på bärgaren.

Kör hem och värmer lite mat till barnen i micron och slänger på mig andra kläder. Mer än så hinner jag inte förren jag slänger in ungarna i bilen och dumpar dem hos svärföräldrarna som nu är hemma. Där får de två små vara tills maken kommer hem.

När maken sedan kommer hem med bilen ställer de en dirket på verkstans parkering. Där är stängt men vad gör det?! Bärgaren däremot är en aning förtvivlad för nu vet han inte var han ska skicka räkningen. Det ÄR nämligen försäkringsbolaget som ska ringa ut bärgaren och inte vi........

Sedan kommer svärmor med barnen så han slapp gå och hämta dem och sedan gå hem igen. (vilken tur att jag lämnade bilstolarna)

Maken hinner inte mer än hem förren killen på verkstan ringer och undrar om vi har ställt vår bil där. Han såg den när han kom ut, han hade inte hunnit gå än. Synd att de inte såg varandra på en gång.

Maken förklarar läget och killen på verkstan ska nu se om han kan hitta felet. KUL!! För vi har precis betalt nästan 7000kr för en service på bilfan! Där det byttes kamrem, tännstift, olja, filter, osv osv...

Kl 17.15 parkerar i alla fall jag och T inne i stan igen för att kunna se filmen. Inne på SF är det totalt kaos och jag tackar Gud (som jag för övrigt inte tror på) för att jag köpt biljetterna för flera veckor sedan och redan hade dem i plånboken. Detta gjorde att vi bara behövde stå i kö för att köpa dricka och popcorn, som för övrigt tog en evighet i alla fall... Kl 18.00 skulle filmen ha börjat men 18.15 höll de fortfarande på att försöka få in alla i salongen.

Filmen var bra dock, känndes lite "smal" på sätt och vis men jag är ändå nöjd. När Harry är inne i grottan med Dumbledore och inferierna ska komma upp ur vattnet viskade jag till T att hon skulle vara berädd. Det lyckades dock inte. Hon hoppade i alla fall minst en meter, som alla övriga i salongen. Hallå?! Hade ingen av dem läst boken eller?
Det känndes i alla fall inte alls att den var 2,5 timmar lång. Jag hade kunnat sitta minst lika länge till faktiskt.

Så trotts allt stress så blev det bra till slut. Nu väntar vi bara på kostnadsförslag på bilen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar