måndag, mars 30, 2009

Utvecklingssamtal!

Jodå, i eftermiddag är det dax för ännu ett utvecklingssamtal. Denna gång med O. Fasar lite grann faktiskt för på det förra mötet som var i höstas så hade de inte ett enda positivt ord att säga.

Hon kunde inte alfabetet, hon kunde inte veckodagarna i rätt ordning, hon visste inte vad bokstäverna i sitt namn hette osv osv.....
För oss är detta självklart jättetråkigt att hon ligger lite efter, men vi ser det bara som att hon behöver mer stöttning och hjälp. Tyckte att det var så fruktansvärt dålig stil av lärarna och sitta och säga allt detta negativa rätt i ansiktet på henne och att dessutom säga att hon kanske inte får börja ettan utan att hon kanske måste gå i F-klassen ett år till.

Det är det som gör mig mest arg. F-klassen är faktiskt frivillig. Finns ingen skolplikt på F-klassen, ännu i alla fall.
De kan helt lagligt inte neka henne att börja ettan och allt det som de sa då att hon inte kan ska man faktiskt kunna i ettan. Inte INNAN man har börjat där.
Får väl se vad de har att säga i dag. Den här gången ska både jag och Maken knata dit. Jag har tagit ledigt för jag vill verkligen höra vad de har att säga den här gången. Förra gången var det maken som gick själv.

Ser nu att batteriet i datorn börjar ta slut så jag avslutar för den här gången, orkar inte hämta någon sladd....

2 kommentarer:

  1. Hon har ju inte ens börjat skolan än, jag skulle tro att hon är lär sig alfabetet inom sinom tid. En kollegas dotter har lässvårigheter så flickan har fått lite lättare böcker hemlånade från skolan. Tala om för O:s lärare att det finns något som heter dyslexi(som finns in min kollegas släkt) och att dyslexi INTE har något med intelligens att göra. De verkar vara lite taskiga, tycker jag, som inte säger en enda positiv sak om O.

    SvaraRadera
  2. Det är lite knäppt att man numer ska kunna allt när man börjar skolan.

    SvaraRadera